Case Studies
CULTURE MONITOR 1
Museerne udviklede i parløb nye undervisningstilbud til sprogkursister, voksne mennesker der er i gang med at lære dansk. De nye undervisningsforløb udfolder udviklingen af det demokratiske samfund på forskellig vis ud fra de to museers særlige genstandsfelter.
CULTURE MONITOR 2
I samarbejde med studerende på FIF uddannelsen udviklede vi en rundvisning om det danske velfærdssamfunds historiske udvikling med udgangspunkt i de studerendes refleksioner over deres møde med dansk kultur og samfund. Genstandene medierede mellem de studerendes oplevelser og fortidens begivenheder. De studerende lærte både museumsmetodik og fik styrket deres medborgerskabs-forståelse.
CULTURE MONITOR 3
Aftenarrangement på Nationalmuseet om byen Hamas historie før og efter borgerkrigen i Syrien, der startede i 2011. Aftenen bestod af rundvisning i udstilling Den nære orient, hvor bl.a. genstande fra Hamas tidlige historie er udstillet, foredrag ved eksilforskere fra Syri-en, musikperformances og servering af mad. Foredragene fokusere-de både på Syriens materielle kulturarv i form af arkæologiske fund, men også på immateriel kulturarv, som musik og krigstraumer.
CULTURE MONITOR 4
Danske og nytilkomne familier matches og får et bevis på, at de nu er kulturvenner. Beviset giver dem gratis adgang til Nationalmuseet og Arbejdermuseet. Målet er, at nytilkomne familier introduceres for museerne og oplever museerne som et hyggeligt sted at besøge som familie.
CULTURE MONITOR 5
Arrangementerne samlede kvinder med kærlighed til håndarbejde og interesse for kulturmøde. Kvinderne kom fra mange forskellige lande. Hvert arrangement havde fokus på et håndværk: strikning, hækling, broderi mv. Ved hvert møde gav en ekspert et oplæg om håndværkets geografiske og historiske spredning og udvikling. Og mens der arbejdedes med håndarbejdet, fortalte deltagerne en personlig historie om deres introduktion til håndværket.
CULTURE MONITOR 6
Kursisterne på holdene Dansk som andet sprog (basis og basis g) udviklede en byvandring i lokalområdet. Som forberedelse læ-ste holdet forskellige litterære tekster, der fortalte om områdets historie. Derefter besøgte de Nationalmuseet eller Arbejdermuseet og fik her en rundvisning i Danmarks historien. På den måde fik kur-sisterne forståelse for sammenhængen mellem deres lokale område og Danmarks historien. Byvandringen gennemførtes sammen med lokale beboere. Frivillige fra Venligboerne og den lokale sprogcafe deltog således i både byvandring og museumsbesøg.
CULTURE MONITOR 7
Indvandrer Kvindecentret besøger Nationalmuseet med en gruppe unge (15-19 årige) med anden etnisk baggrund, der står for at skulle vælge uddannelse. Museet HR-afdeling har udviklet et dags-program, der dels giver de unge en introduktion til museet som en stor arbejdsplads, dels bringer de unge rundt på museet, hvor de møder 5 forskellige medarbejdere, der repræsenterer forskellige fagområder og forskellige uddannelsesområder.
CULTURE MONITOR 8
Young Voices var et samskabelsesprojekt mellem Arbejdermuseet og Turning Tables, hvor unge bosiddende på Center Sandholm og Sjælsmark Udrejsecenter deltog i to workshops på Arbejdermuseet, hvor der blev arbejdet med historiefortælling og demokratiske udtryksformer med afsæt i Arbejdermuseets genstandsfelt. De deltagende unge brugte inspirationen fra Arbejdermuseet i produktionen af deres egne, kunstneriske produkter, hvor de formidlede deres egne historier og forestillinger om fremtiden.
CULTURE MONITOR 9
To udstillinger: en på museet og en ude i boligkvarteret NordParken. Udstillingerne blev til via nabovandringer, caféarrangement om kvarteret, folks historier/livet i området, fotos fra området og om hvilke emner, folk ønskede skulle være med i udstillingen inde på museet. Desuden tre arrangementer, hvor fotograf Martin Thaulow tog portrætter, fotos ude i kvarterer samt naboportrætter.
CULTURE MONITOR 10
I projektet ”Min Skolehistorie” har dansk skolehistorie og -kultur igennem tiden stået overfor og mødtes med skolehistorier fra de elever, der deltog i projektet. Igennem formidling, leg og dialog har Hodde Gamle Skole dannet rammen om fortællinger om at gå i skole på tværs af tid og kultur.
CULTURE MONITOR 11
Slagelse Museum: Læringsforløb for voksne sprogkursister og pædagogstuderende på museet som mundede ud i et interkulturelt caféarrangement. Kalundborg Museum: Læringsforløb for voksne DU1 sprogkursister (med begrænsede sprogfærdigheder på dansk) med afsluttende udstilling af sprogkursisternes erindringer fra hjemmelandet og fra Danmark.
CULTURE MONITOR 12
Museet har i samarbejde med Furesø Sprogskole udarbejdet et særligt undervisningsforløb til sprogskoler, DU 2. Materialet består af forberedelsesmateriale, opgaver til selvstændigt at søge informationer under besøget på museet og et efterbehandlings-materiale, der arbejdes med på sprogskolen. Materialerne tager udgangspunkt i museets permanente udstillinger
CULTURE MONITOR 13
I projektet ”Min Skolehistorie” har dansk skolehistorie og -kultur igennem tiden stået overfor og mødtes med skolehistorier fra de elever, der deltog i projektet. Igennem formidling, leg og dialog har Hodde Gamle Skole dannet rammen om fortællinger om at gå i skole på tværs af tid og kultur.